דף הבית רפואה מתי נצטרך עקירה כירורגית?

מתי נצטרך עקירה כירורגית?

לא אחת אנו נדרשים לבצע עקירה כירורגית מסיבות שונות. יש הבדל מהותי בין ביצוע עקירת שן רגילה לבין עקירה כירורגית כאשר ההבדל המשמעותי הוא שביצוע עקירה כירורגית משלב חיתוך של החניכיים על מנת לחשוף שורשים.

לא אחת אנו נדרשים לבצע עקירה כירורגית מסיבות שונות. יש הבדל מהותי בין ביצוע עקירת שן רגילה לבין עקירה כירורגית כאשר ההבדל המשמעותי הוא שביצוע עקירה כירורגית משלב חיתוך של החניכיים על מנת לחשוף שורשים. עקירה רגילה מתבצעת כאשר יש גישה נוחה אל השן או לחילופין השן אינה מקובעת בחוזקה אל עצם הלסת. המטרה הראשית של רופא שיניים היא לשמר את השיניים ולא לבצע עקירה, למעשה רופאי שיניים נמנעים מעקירות ככל הניתן.  יש סיבות רבות לצורך בביצוע עקירה כירורגית, ובביצוע עקירה בכלל כאשר בין הסיבות הנפוצות הן מחלת שיניים, עששת, דלקת שלא טופלה, ריקבון וכן הלאה.  ישנם סיבות נוספות לביצוע עקירה כירורגית כאשר ישנם שיניים כלואות תחת החניכיים או שיש צורך להסיר שיניים על מנת לבצע תהליך אורתודנטי כלומר להתחיל טיפול של יישור שיניים.

האם יש הבדל בין עקירה כירורגית לבין עקירה סטנדרטית?

 יש הבדל משמעותי כפי שכבר ציינו בין עקירה כירורגית לבין עקירה רגילה. לרוב עקירה רגילה מתבצעת על ידי לכיתת השן הבעייתית עם צוות ועל ידי משיכה השם יוצאת החוצה אולם כאשר יש קושי בעקירת השן, נאלץ רופא שיניים לבצע חתך בחניכיים על מנת להפריד את השורש ולחשוף את השן כדי שיוכל לעקור אותה, פעולה זו הופכתאת העקירה אל עקירה כירורגית. כאשר מתבצע חתך בדומה לכל ניתוח יש צורך בביצוע תפרים על מנת לעצור את הדימום ותהליך ההחלמה יחסית ארוך יותר לעומת עקירה רגילה שבה אין צורך בחתך הוא בדרך כלל אין צורך בתפרים והליכה החלמה הוא מהיר יותר.

האם יש סיכונים בביצוע עקירה כירורגית?

סיכונים יש תמיד גם כאשר יש לכם חור בשן ואתם לא מטפלים בו אתם מסתכנים במחלת חניכיים קשה שעלולה להביא לריקבון עולה עקירת השיניים מהפה. על אחת כמה וכמה כשמדובר על עקירה כירורגית  כפי שהבאנו מתבצע חתך קיימים סיכונים הזהים לסיכונים של עקירה רגילה ובנוסף על כך מכיוון שמתבצע חתך עלול להיגרם זיהום לאחר עקירה, נפיחות, דימום ואפילו החלשות של שיניים אחרות הקרובות לאזור עקירה. לכן כאשר מתבצע עקירה כירורגית  יש צורך לתת דגש על הטיפול שלאחר ביצוע הפעולה הוא שמירה על היגיינה של חלל הפה.